Ostoskori

Työsuhdepyörän veroedun poisto, mistä on kysymys?

Työsuhdepyörän veroedun poisto, mistä on kysymys?

Hallitus antoi esityksen työsuhdepyörän veroedun poistosta 1.1.2026 alkaen..

Jaa käyttämällä suosikkipalveluasi


Hallitus on lyönyt pöytään "veromoukarinsa" jolla se tavoittelee kasvua. Yhtenä tekijänä rahoittaakseen veroalennukset hallitus ilmoitti poistavansa työsuhdepyörien veroedun 1.1.2026 alkaen.

Ilmoitus oli poikkeuksellisen huonosti ajoitettu osuen keskelle pyöräkaupan kuuminta myyntikautta ja aiheuttaen asiakkaillemme epävarmuuden siitä mitä nyt tapahtuu ja lamaannuttaen pyöräkaupan.

Tämän tiedämme tällä hetkellä:

1. Kyseessä on esitys, ja monet muutkin hallituksen esitykset ovat kaatuneet huonoon valmisteluun ja vaikutusten  arviointi on todennäköisesti ollut virheellistä.

2. Hallituksen esityksen toteutuessa työsuhdepyörän veroetu on voimassa 31.12.2025 asti.

3. Työsuhdepyörää ei kielletä, vain veroetu poistuu. Esitys toteutuessaan koskee vanhoja ja uusia sopimuksia. Eli yritys voi halutessaan myöntää edelleen työsuhdepyörän työntekijälleen mutta siitä annettu veroetu loppuu kaikilta 1.1.2026 alkaen

MIKSI TÄMÄ EI OLE OIKEIN?

- Ihmiset: Yli satatuhatta Suomalaista on tehnyt päätöksen hankkia työsuhdepyörän ja tehnyt monesti 2-4 vuotta kestävän sopimuksen minkä porkkana nyt siis poistuu ja jäljelle jää kalliit osamaksukulut jotka ovat tyypillisesti sopimusta kohden 400-800€, ehtojen muuttaminen kesken sopimuskauden on vain vahvasti Suomalaisen oikeustajun vastaista. 

- Pyöräliikkeet: Valtiovarainministeriölle tiedoksi Raha eikä polkupyörät tule seinästä vaan polkupyöräliikkeet tilaavat valmistajilta polkupyörät noin vuotta ennen toimitusta, tuijottaen kristallipalloon ja markkinatilanteeseen. Hallituksen esitys jäädyttää kaupan kesken sesonkia ja viimevuonna tilatut pyörät jäävät varastoon ja seuraa > maksuvaikeudet> lomautukset> konkurssit = VALTION VEROTULOT PIENENVÄT

ALAMME TILAA MYYTÄVÄT TAVARAT 1 VUOSI ETUKÄTEEN, 2025 mallit on tilattu vuosi sitten uskoen markkinatilanteen vakauteen ja 2026 pyörät pitäisi tilata valmistajilta kesäkuussa, nyt on vähän sumeat näkymät kristallipallossa ja luultavasti koko ala pelaa varmanpäälle ja tilaa 2026> vähemmän pyöriä. Tällöin Suomessa on 2026 vähemmän pyöriä ja mikäli hallitus tulisi järkiinsä ei meillä ole mitä myydä josta seuraa> Saksalaiset Nettikaupat korjaa potin = VALTION VEROTULOT PIENENVÄT

ME NYT VAAN MYYDÄÄN VALTION OMISTAMIA POLKUPYÖRIÄ No ei nyt suoraan mutta kyllä aika monella polkupyöräkaupalla löytyy erimuodoissa Valtion Finnveran takaus lainoihin millä polkupyöriä ostellaan valmistajilta ja/tai kasvurahoitukseen eli tässä järjettömyydessä pää puree häntää.

TYÖSUHDEPYÖRÄSSÄ NYKYMUODOSSA ON MONIA VALUVIKOJA, MITÄ JOS ALUKSI KORJATTAISIIN NE?

- Edellisen hallituksen luoma "markkinat hoitaa" malli on tavalliselle ihmiselle kuluiltaan kallis ja esim. 3 000€ työsuhdepyörää hankittaessa on kulut monesti 600 - 800€ pyörän hinnan päälle, pyöräkaupassa tämä näkyy jatkuvana työsuhdepyörää hankkivien ihmisten hämmästelynä "olen ostamassa 3 000€ pyörää miksi 100€ maksu kuukausia on sopimuksessani esim. 38kk. Tämän kulurakenteen on valtion veroetu korvannut hämmästyttävän 1:1

- On täysin järjetöntä että suomalaiset veronmaksajat tukevat Saksalaista teollisuutta ja Saksalaisia Verkkokauppa jättejä ja osallistuvat Suomalaisten kivijalkakauppojen näivettämiseen verorahoilla, ENSIN TAPETTIIN PYÖRIEN VALMISTUS SUOMESSA JA NYT NIIDEN KAUPPA, TYÖSUHDEPYÖRÄ ETU PITÄISI RAJATA HANKITTAVAKSI SUOMALAISILTA VALMISTAJILTA JA/TAI SUOMALAISISTA KIVIJALKAKAUPOISTA JOLLOIN TALOUDELLINEN HYÖTY JÄÄ KIERTOON SUOMEEN, NYKYMALLISSA MILJOONAT VALUU SAKSAAN. Monet vastuulliset Suomalaiset yritykset ja työnantaja yhteisöt on omissa työsuhdepyörä- ohjeissaan rajannut näin tehtäväksi.

MITÄ TYÖSUHDEPOLKUPYÖRÄSTÄ ON HYÖDYTTY? ONKO LIIKE LÄÄKE? Suurin hyöty mitä "Vero porkkanalla" on saatu on ollut tuhansien ihmisten aktivointi ja siitä saatu fyysiset ja psyykkiset hyödyt ihmisten elämään jotka valuvat parisuhteisiin, työkykyyn ja terveyteen.

MITÄ JOS TÄMÄ ONKIN "KOSTO IDEOLOGIAA"?

Toivottavasti, sillä jos tämä on matematiikkaa niin sitten Suomi on kyllä lopullisesti kusessa. 100 000 polkupyörää on hankittu työsuhdepyöränä jos näitten keskihinnaksi kaavailisi 2 000€ olisi ne tuottaneet pelkästään Alv. valtion kassaan 40 637 450,20 Euroa + kaikki kerrannaisvaikutukset taloudessa.

Paljon on saanut kuulla ja lukea että Suomessa pitäisi leikata moottorisahalla Argentiinan malliin ja kun palkasta jää enemmän käteen niin jokainen voi ostaa mitä haluaa ja ei ole valtion tehtävä tukea polkupyöräilyä..

Tosiasia on että veronkevennykset tuovat normaalille ihmiselle muutaman kympin kuussa lisää rahaa käteen, niillä rahoilla tuskin kukaan polkupyöriä ostelee. Yhteisöveron alennus ei pyöräkauppoja auta kun ei ole liikevaihtoa mistä maksaa yhteisöveroa. Sen sijaan Hallitus on nostanut arvonlisäveron 25,5% ja lisännyt ulkomaalaisten verkkokauppojen hintaetua. Jos tällä muutoksella halutaan ideologisesti kaventaa valtion osallistumista ihmisten hyvinvointia tukeviin ratkaisuihin ON NYKYISESTI EHDOTETUT VERORATKAISUT TÄYSIN RIITTÄMÄTTÖMIÄ PELASTAMAAN ALAA JA TARVITTAISIIN VÄHINTÄÄN ALV:IN LASKU ALEMPAAN 14% VEROLUOKKAAN

MITÄ JOS TÄMÄ ONKIN VAIN "OSAAMATTOMUUTTA"?

On pelottavaa että ihmisten elinkeino ja monen elämäntyö voidaan tuhota vain valitsemalla leikkaus kohteita kymmenien joukoista arpomalla, miettimättä seuraamuksia tai niiden vaikutuksia ihmisille ja Suomen taloudelle,  ja sitten lähteä ruotsinlaivalle kaljalle tai VOF rentoutumaan rankan työpäivän jälkeen.. TÄMÄ ANTAA TODELLA PELOTTAVAN KUVAN VALMISTELUJEN TASOSTA JA POLITIIKKOJEN PÄÄTÖKSENTEOSTA


Tämän kirjoituksen tekijä on poliittisesti sitoutumaton ja ainoa side "järjestöihin" on lapsena liittyminen Mustanaamio- kerhoon ja jonka toiveena olisi että saisi elättää kaksi lastaan huoltamalla ja myymällä polkupyöriä mahdollisimman ennustettavassa ympäristössä.